Jeg skal legge mine egne materialer på hytta jeg laget i CAVm1. Jeg skal også lage noen renderbilder som jeg skal fikse på i Photoshop.
Teksturene jeg laget i oppgavedag 1 skal legges på modellen.
Skal deretter lage egne materialer som jeg legger teksturene i. Materialene skal ha både diffuse og bump map teksturer.
Foilage`en jeg laget av menneske og tre skal plasseres inn i AutoCAD scenen. De skal legges på en Planar Surface. Bakgrunnsbildet skal legges inn som bakgrunn i AutoCAD scenen.
Foilage og bakgrunn kan brukes på to måter: I AutoCAD, før renderingen og i Photoshop etterpå. Her skal jeg bruke begge metoder og sammenligne dem etterpå.
Jeg skal og bruke ett av inne-bildene fra Cavm1 for videre postprosessing, mtp. farge- og kontrastredigering.
Her har jeg fått lagt på materialer/teksturer/foilages fra oppgavedag 1.
Umalt trepanel på hytta, grus i gårsrommet, belegningsstein utenfor inngangsparti, gress og tuja i hagen, en dame i trappen og bakgrunnsbildet er på plass
![]() |
Skjermbilde fra scenen min i AutoCad |
Forskjellen ble stor på skyggene her. Mørke skygger uten GI og lyse skygger med.
![]() |
Renderbilde med bruk av GI |
Så over til delen med Photoshop:
Her har jeg rendert ut et bilde uten bakgrunn og foilages.
Tok deretter bilde inn i photoshop hvor jeg her fjernet bakgrunnen som skal lage plass til den nye :-)
Deretter har jeg jobbet med skygger på tuja og damen i trappen. Justert farge, lys og kontrast for trær og gress for å få en grønnere look.
Justert skarphet på bakgrunnen for å få det litt mer naturlig og at det skal stå til resten i bildet.
Lagt inn refleksjoner i loftsvindu.
Justert lys og kontrast på hus.
![]() |
Sluttresultat |
Forbedring av renderbilder
Forbedring av renderbilder
Vi skulle også endre litt på farge og kontrast fra et renderbilde inne fra huset fra innlevering Cavm1
Konklusjon:
Photoshop er best å jobbe med som en sluttfase for å redigere bildene og få et mest naturlig resultat.
Ulempen er jo at man må lage skygger selv på foilages, autocad beregner dem etter størrelse og solstyrke og vinkel. Men allikevel vil jeg foretrekke å ta det arbeidet som følger med i Photoshop da det gir best resultat.
Tilsammen har jeg vel brukt totalt 12 timer på denne oppgaven.
Det føles som jeg har brukt en uke.. Jeg har sittet hver dag. Det har gått mye tid i bloggen også da dette er nytt for meg.
I det hele tatt en utrolig kjekk oppgave. Jeg liker veldig godt kombinasjonen med å modellere i AutoCad for å så tilslutt finpusse detaljene i Photoshop.
Jeg valgte da et bilde som jeg igrunnen var ganske fornøyd med. Men jeg justerte litt på lys og kontrast.
Hytten er tegnet ut fra plantegninger vi fikk under innleveringsoppgave Cavm1.
Hytten er tegnet ut fra plantegninger vi fikk under innleveringsoppgave Cavm1.
Konklusjon:
Photoshop er best å jobbe med som en sluttfase for å redigere bildene og få et mest naturlig resultat.
Ulempen er jo at man må lage skygger selv på foilages, autocad beregner dem etter størrelse og solstyrke og vinkel. Men allikevel vil jeg foretrekke å ta det arbeidet som følger med i Photoshop da det gir best resultat.
Tilsammen har jeg vel brukt totalt 12 timer på denne oppgaven.
Det føles som jeg har brukt en uke.. Jeg har sittet hver dag. Det har gått mye tid i bloggen også da dette er nytt for meg.
I det hele tatt en utrolig kjekk oppgave. Jeg liker veldig godt kombinasjonen med å modellere i AutoCad for å så tilslutt finpusse detaljene i Photoshop.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar